Handige lesjes Word en Excel

In deze rubriek volgen handige lesjes over de toepassingen als Word en Excel. 

 

OFF 2019/1 Een document maken

OFF 2019/2 De Boodschappenoefening

OFF 2019/3 Boekje maken in Word 2016

OFF 2019/4 Beveiligd document maken

OFF 2019/5 Adreslijst maken in Word

OFF 2019/6 Adresetiketten maken in Word

OFF 2019/7 Adreslijst maken in Excel

OFF 2019/8 Adresetiketten maken in Excel

OFF 2019/9 Word-documenten illustreren

OFF 2020/1 De standaardbrief in Word

OFF 2020/2 Elektronisch kasboek in Excel

OFF 2020/3 Microsoft abonnement opnieuw installeren en activeren

OFF 2021/1 Afbeelding invoegen in een Word document

OFF 2022/1 Word-bestanden omzetten naar PDF-bestanden

OFF 2022/2 Word gebruiken van Outlook.com (ON line naar OFF line)


OFF 2019/1 Een document maken in WORD

Het maken van een eenvoudig document in Microsoft Office Word is heel eenvoudig: u opent een nieuw of bestaand document en u begint te typen. Ongeacht of u begint aan een nieuw document of een bestaand document gaat aanpassen, zijn er een paar eenvoudige stappen die u kunt volgen om er zeker van te zijn dat het resultaat van hoge kwaliteit is en u toch snel een professioneel, goed ontworpen document kunt maken.

 

Klik voor het lesje op de volgende link:

https://support.office.com/nl-nl/article/een-document-maken-3aa3c766-9733-4f60-9efa-de245467c13d

 

Nadat het document is gemaakt, kan de opmaak gewijzigd worden of een afbeelding, tabel of voorblad toegevoegd. Ga hiervoor aan het einde van het lesje naar de volgende onderwerpen:

Basistaken in Word 2016

  • Een kop toevoegen

  • De regelafstand wijzigen in Word

  • Pagina-einden invoegen

  • Een tabel invoegen of maken

  • Een kop- of voettekst toevoegen

  • Paginanummers toevoegen in Word

  • Een inhoudsopgave maken

  • Thema's toepassen op Word-documenten

  • Een voorblad toevoegen

 

OFF 2019/2 De Boodschappenoefening in WORD

Dit is een basisoefening om met Word een tabel te gebruiken bij het maken van een boodschappenlijstje.

De volgende eigenschappen komen hierbij om de hoek:

  • Hert invoegen van een tabel
  • Daarbij het kiezen van het aantal kolommen en rijen
  • Het samenvoegen van kolommen
  • Het plaatsen van teksten in de cellen
  • Het plaatsen van illustraties (plaatjes) in de cellen
  • Ket geheel verfraaien door de teksten en illustraties op juiste grootte en deze te centreren

Download deze oefening hier>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

OFF 2019/3 Boekje maken in WORD 2016

Een persoonlijk, zelfgemaakt boekje voor een verjaardag, jubileum, familiefeest of bijzondere gelegenheid. Leuk om te maken, en met wat instructies van SeniorWeb helemaal niet moeilijk.

Meer lezen, ga naar de site van Seniorweb: https://www.seniorweb.nl/artikel/boekje-maken-met-word-2016

 

OFF 2019/4

Een beveilig document maken met Word 2010 (of nieuwere versie)

Stel je wilt op vakantie altijd toegang hebben tot belangrijke gegevens, zoals paspoort- en/of bsn-nummers, hoe te handelen bij bankpas verloren, adres en telefoongegevens van familie, enz. Dan kan je daar een mooi document van maken en deze verzenden naar je eigen e-mailadres. Op die manier kan je via z.g. webmail van je provider altijd bij deze gegevens komen.

Voorwaarde is dan dat je het document beveiligd en dat je daarvan het wachtwoord  bij je hebt naast het wachtwoord van je e-mailaccount.

Uitvoering

  1. Open een nieuw document
  2. Typ als kop bijvoorbeeld Mijn gegevens, dd. 4sept2019
  3. Typ al je relevante gegevens, bijv. in een tabel
  4. Ga naar Bestand
  5. Ga naar Opslaan als
  6. Ga naar Extra
  7. Ga naar Algemene opties, zie voorbeeld>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
  8. Typ een stevig wachtwoord bij Wachtwoord voor openen, (kleine en hoofdletters, getallen en tekens)
  9. Klik op OK
  10. Typ nogmaals het wachtwoord, zie voorbeeld>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
  11. Geef het bestand een naam, als het goed is heeft het de kop (Mijn gegevens, dd. 4sept2019) al overgenomen
  12. Sla het bestand op een correcte plaats op (Mijn Documenten, of een submap daarvan)
  13. En klik nu op Opslaan
  14. Test* of het bestand inderdaad beveiligd is
  15. Ga naar de map waar het bestand is opgeslagen en open deze
  16. Word zal nu om een wachtwoord vragen
  17. Type het wachtwoord
  18. Het document wordt nu geopend

* Doe deze test na een paar gegevens te hebben getypt. Eenmaal het wachtwoord vergeten, dan kan je echt niet meer in het document komen.

TIP. Een beveiligd document kan je naar je eigen e-mailadres sturen. Zo heb je het via Webmail altijd bij de hand.

 

OFF 2019/5

Een adreslijst maken in WORD  (vs. 2010 en hoger)

Het is altijd handig om een goed geordende adreslijst te hebben die gemakkelijk is bij te houden. Om deze ook te kunnen gebruiken op andere platforms als een tablet en smartphones, is het nodig deze centraal en eventueel beveiligd op te slaan. Dat kan bijvoorbeeld in de Cloud -zoals ze dat noemen- bij Microsoft (One Drive) of bij Google (Google Drive), en bij Apple (iCloud). 

In deze uitvoering je zie het maken van een lijst in een tabel. Het beveiligen daarvan kan je vinden bij OFF 2019/4

Bepaal van te voren welke velden (onderdelen van de lijst) moeten worden aangebracht. Dat zijn meestal de bekende, als :

NAAM, ADRES, POSTCODE, NAAMPLAATS, E-MAILADRES, TELNR.

Vooraf kan een VOLGNR (volgnummer) worden toegepast en aan het einde een veld voor BIJZ. (bijzonderheden).

Aanbevolen lettertype is Calibri en grootte 14.

Uiteraard verder helemaal naar eigen inzicht en idee. De uitvoering gaat uit van de velden zoals hiervoor genoemd.

Uitvoering

  1. Open Word
  2. Sla meteen dit bestand al op met bijvoorbeeld als bestandsnaam adreslijst-11sept2019
  3. Typ als kop bijvoorbeeld Adreslijst, Update ../../.... (datum)
  4. Sla met ENTER een paar  alinea's over
  5. Ga naar de tab Invoegen
  6. Ga naar Tabel  (Klik op het tabelplaatje)
  7. Ga naar Tabel invoegen
  8. Kies bij Tabelgrootte voor 8 kolommen
  9. Kies eerst maar eens voor 20 rijen (deze kunnen altijd nog worden uitgebreid)
  10. En klik hierna op OK
  11. De tabel verschijnt in het Word-document
  12. Ga nu in het lint naar de tab Indeling 
  13. Ga naar Afdrukstand en klik daar op Liggend (op deze wijze kunnen er meerdere velden worden verwerkt)
  14. Typ nu de velden in c.f. het voorbeeld zoal hiervoor beschreven
  15. Als dat klaar is, dan is het zaak om zoveel mogelijk de kolommen te verschuiven dat de cellen straks groot genoeg zijn voor de tekst. Ga hiervoor met de cursor precies op een grenslijn staan van een kolom en sleep zodanig dat deze vergroot of verkleind word.
  16. Als het goed is dan is de lijst klaar voor gebruik en kunnen nu de adressen worden ingetypt
  17. Is een cel te klein? dan kan er altijd nog wat geschoven worden. Een ander truc is om de lettergrootte te verkleinen, zodanig dat de tekst wel past
  18. Later bij het invullen passen de cellen zich aan aan de hoeveelheid tekst
  19. Voor het extern op te slaan op een cloud-service, is het aan te raden om eerst het lokaal en beveiligd op te slaan, zie OFF 2019/4. (Wachtwoord nooit vergeten!)

 

Wil je de voorbeelden van deze les van mij overnemen? Ga dan naar de downloads hiernaast: Blanco Adreslijst (deze kan je zo gebruiken om in te vullen) en Voorbeeld Adreslijst (deze laat je een stukje invulling zien)>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Veel succes!

 

OFF 2019/6

Adres Etiketten maken met Word van een Word tabel(Vs. 2010 en hoger)

Vooral tegen het einde van het jaar komt de belangstelling voor het adresetiketten kunnen maken weer op gang. 

Dat maakt vooral dat: Hoe was het ook al weer? vaak actueel is.

Om dan even terug te kunnen grijpen op een Uitvoering, is al tijd handig.

Vandaar dit lesje.

Van belang is te weten welk printer etiketten vellen je gaat gebruiken, of nog hebt liggen. Daar zijn verschillende merken en typen. 

Bijv. Avery 8161 voor Inktjet printers (zie https://www.avery.nl/etiketten/adresetiketten)

Meestal geven 18 of 21 etiketten per vel het meest geschikte formaat voor het maken van adresetiketten voor bijv. nieuwjaarskaarten.

Maar er zijn ook andere geschikte merken.

Je hebt ook nog merkloze etiketten, of onbekende merken. Daarvan moet je de opgegeven maten van het pak etikettenvellen overnemen voor het produceren van het juiste etiket in Word.

Dat komt in de uitvoering nog aan de orde.

 

Uitvoering

In deze uitvoering van het Seniorweb wordt een etikettenvel gemaakt, waarvan je daarna de adressen kunt intypen. Ga hiervoor naar de volgende link:

https://www.seniorweb.nl/artikel/word-etiketten-maken-word-2010

Hier komen ook de uitvoeringen van latere Word-versies aan bod. Som zij er kleine verschillen.

Kies dan steeds voor:

Stap 2 verschillende adressen op een etikettenvel

 

 

OFF 2019/7

Een adreslijst maken in Excel

Dezelfde inleiding als bij OFF 2019/5 is nagenoeg ook hier van toepassing.

Het grote verschil is dat Excel al voorziet in een tabel als onderdeel van het rekenblad (spreadhsheet).

 

Uitvoering

  1. Open Excel
  2. Ga bovenaan naar een lege werkmap. (Klik)
  3. Dat ook via de knop Nieuw, links in het menu
  4. Een nieuw rekenblad opent zich
  5. Typ du de namen -c.f. OFF 2019/5) van de velden in de bovenste rij, elke naam in een eigen cel
  6. Verplaats de cursor naar de volgende cel door steeds op de TAB-toets te drukken!
  7. Let op! De grootte van de cellen kan later aangepast worden
  8. Maak nu de cellen zo groot als nodig is voor de in te vullen tekst. Doe dit door met de cursor op de grens te gaan staan van de kolommen A en B. Klik hierop en de cursor veranderd in een kruis. Versleep dit kruis zodanig dat de kolombreedte aangepast kan worden
  9. Vergeet niet deze tabel alvast op te slaan, bijv. als adreslijst-sept2019
  10. Typ hierna alle namen en adressen in de nieuwe tabel
  11. Het kan wenselijk zijn om het document liggend op te slaan
  12. Ga hiervoor in het lint naar Pagina-indeling
  13. Ga naar Afdrukstand en kies daar voor Liggend 
  14. Op deze wijze is het mogelijk om meerdere velden te gebruiken
  15. Houdt hierbij wel rekening met het Afdrukbereik (stippellijn), als je een print wilt maken. Te vinden weer bij Pagina-indeling

 

OFF 2019/8

Adres etiketten maken met Word van een Excel tabel (Vs. 2010 en hoger)

Het is meestal een behoorlijke klus om deze taak in een keer goed te volbrengen.

Aan de hand van de les van Seniorweb, moet het lukken, zo is mijn ervaring.

Dus ga voor de uitvoering hiervan naar de volgende de link:

https://www.seniorweb.nl/artikel/etiketten-maken-van-een-adreslijst

 

OFF 2019/9

Word-documenten illustreren.

In sommige gevallen is het aardig als een document kan worden voorzien van een plaatje. Een plaatje kan zijn een (eigen) foto, een tekening of een Word Illustratie of WordArt.

In deze PC-Les worden daarvan enkele voorbeelden en uitvoeringen getoond. O.a. het maken van een advertentie. Zie voorbeeld>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ga naar de download van de les>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Meer voorbeelden P.M.

OFF 2020/1

De standaardbrief in Word

Hoewel de standaardbrief bijna niet meer in gebruik is, kan het toch zijn nut hebben om de opmaak van een standaardbrief te kennen.

Een voorbeeld hiervan kan je downloaden>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dit voorbeeld kan uiteraard ook als Bijlage dienen in een e-mail.

 

Op het Internet zijn aardige voorbeelden te vinden, zie de volgende links:

https://taaladvies.net/taal/advies/tekst/95/opmaak_van_een_zakelijke_brief_in_nederland_algemeen/

 

https://www.logohuisstijlontwerpen.nl/blog/vaste-opmaak-brieven-word/

 

OFF 2020/2  Verslag PC Les Excel Basis 1

Het elektronisch kasboek maken in  Excel

 

In deze les worden enkele beginselen uitgelegd aan de hand van een voorbeeld, het “Elektronisch kasboek” gemaakt in Excel.

Het elektronisch kasboek kan gezien worden als een ouderwets huishoudboekje, waarin de bijv. Inkomsten en Uitgaven worden bijgehouden teneinde het maandelijkse saldo te weten.

NB.: Er kunnen kleine verschillen zijn bij het behandelen van de functies afhankelijk van de Excelversie! Deze les is gemaakt met versie 2016.

De les is hier gratis te downloaden>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

OFF 2020/3 Microsoft abonnement opnieuw installeren en activeren

Vanwege een Windows 10 upgrade of herinstallatie, is het nodig om de overige programma’s ook opnieuw te installeren. In de meeste gevallen voldoet een nieuwe download en installatie.

Bij sommige programma’s als die van Microsoft en een antivirusprogramma als Norton, is de herinstallatie mogelijk via het account van Microsoft en Norton, omdat daar de product sleutels liggen opgeslagen.

 

In dit voorbeeld (lesje) gaat het om het opnieuw installeren van Microsoft Office, om opnieuw gebruik te kunnen maken van Word en Excel.

Benodigd is het emailadres/gebruikersnaam en bijbehorende wachtwoord van het Microsoftaccount.

En uiteraard het abonnement -ook wel de licentie- van het Officepakket incl. de product sleutel wat opgeslagen is bij het MS-account.

Wil je dit lesje volgen? Download dan het gratis Word of PDF bestand>>>>>>>>>>>>

 

 

 

OFF 2021/1 Afbeelding invoegen in een Word document

Wil je de tekst van een document wat opvrolijken met een afbeelding? Dan heeft dat soms nog heel wat voeten in aarde. Misschien dat dit lesje als basis het begin kan zijn om mooi geïllustreerde documenten te maken.

 

OFF 2022/1 Word-bestanden omzetten naar PDF-bestanden (Word versus PDF)

Het kan voorkomen dat een Word document (achteraf) liever als PDF document was gemaakt. Dus het Word-bestand had een PDF-bestand moeten zijn.

Geen probleem. Achteraf is het altijd nog mogelijk om via z.g. omzetters (conversie) dat te bewerkstellingen.

Maar het is ook mogelijk om meteen het document als PDF-bestand op te slaan.

Beide mogelijkheden worden in dit lesje besproken wat is te downloaden als Word en/of PDF-bestand. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

 

 

 

OFF 2022/2 Word gebruiken van Outlook.com (ON line naar OFF line)

Met Outlook.com van ON line naar OFF line documenten maken

OUTLOOK.COM biedt tevens de mogelijkheid -naast e-mailen- om verschillende Office taken off line te gebruiken. In dit lesje gaan we dat uitvoeren met WORD.

Hiermee wordt een stukje tekst gemaakt, een eigen foto ingevoegd en als kopie op de eigen computer opgeslagen.

Het is na het sluiten van Outlook.com dus nu gewoon als document verder af te maken en het een bestandsnaam te geven.

Hier is de uitvoering te downloaden>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

 

NAAR BOVEN