Als Internet niet werkt

Het kan (zo maar) voorkomen dat het Internet "het niet doet". Soms verschijnen er dan meldingen bij het openen van een website die er bijvoorbeeld zo uitzien:

 

 

Belangrijk te weten: Meestal ligt het niet aan je eigen handelen. Dus denk niet te snel: Wat heb ik nu weer fout gedaan?

Wijzig daarom ook nooit zo maar instellingen, zonder daar eerst over nagedacht te hebben. De volgende suggesties kunnen hierbij van pas komen.

Suggesties om weer het Internet werkend te krijgen komen hier aan de orde.

 

1. Controleer of het niet aan de website ligt die je bezoekt. Het kan zijn dat de server (computer) daarvan niet goed werkt, of misschien wel overbelast is. Dus bezoek een andere website*, en gebruik ook even een andere browser.

Ga eens naar www.allestoringen.nl om te kijken of daar de site bij staat die een storing heeft

 

2. Controleer of de verbinding met je provider op orde is, bijvoorbeeld bij een wisselende conditie van de verbinding. Soms weer even goed, maar later weer slecht of geen Internet. Doe voor deze controle een z.g. Internet snelheidstest. 

Ga hiervoor naar de testmogelijkheid van je provider, of ga naar www.speedtest.net/nl

Vergelijk hierbij de (beloofde) snelheid van je provider met die wat de meter van de test aanwijst. Komt het redelijk overeen, dan moeten we verder zoeken. In het andere geval, bij slechte waarden, kan het best contact worden opgenomen met de provider

 

3. Controleer of de storing alleen bij jou is. Bezoek de website van je provider en kijk bij Storingen of deze er zijn in jouw gebied (postcode). Of ga even langs bij de buren, die misschien bij dezelfde provider Internet afnemen, en kijk of zij wel Internet hebben...

Een andere mogelijkheid is om even je mobile telefoon te gebruiken -als je een mobiel abonnement bezit- en surf even naar je provider om te kijken of deze in jouw gebied een storing heeft.

 

4. Start de computer opnieuw op. Voor velen komt dit nogal vreemd over, de pc werkt toch goed... Toch kan deze handeling van nut zijn, al was het alleen maar om uit sluiten dat er iets met de eigen pc aan de hand is. Bij het opnieuw opstarten van de pc wordt Windows weer opnieuw geladen, maar ook allerlei z.g. drivers of stuurprogramma's, waar onder ook die van de verbindingssoftware, die de netwerk hardware aanstuurt.

 

5. Controleer alle aansluitingen en kabels van de verbinding. Misschien is het slim om deze stap wat eerder te doen, maar deze opsomming is dan ook niet helemaal zaligmakend.

Misschien een raar voorstel! Ben je in het bezit van een huis(knaag)dier? En heeft deze een goed gebit? Kijk dan zeker eerst even naar je kabels! (Een van mijn ervaringen in de praktijk).

 

6. Voer een router reset uit. Je weet wel: even de stekker van dat kastje* in de meterkast uit het stopcontact halen en tot 10 tellen, om het dan weer aan te sluiten.

De provider stuurt je gewoonlijk een bericht vanwege werkzaamheden, met de mededeling dat je even je router dient te resetten. Dus voer deze handeling nu ook uit om uit te zoeken of je Internet daarna weer terug is.

 

*Dat kastje wordt ook wel modem-router of access-point genoemd. Meer over deze hardware lezen? Ga dan naar:

https://www.allesoverdraadloosinternet.nl/access-point/verschil-tussen-accesspoint-en-router/

 

7. Maak je gebruik van WiFi? Controleer deze draadloze verbindingsmethode. De beste wifi-verbinding heb je meestal binnen een korte straal van het access-point en dat het liefst met zo weinig mogelijk beton er tussen of er onder of boven. M.a.w. het slechtst is deze verbinding meestal op zolders en in de berging.

Aan het wifi-logo kan je zien of het om een goed, matig of helemaal geen signaal gaat. Hoe groter de boog, des te sterker is het signaal.

De beste controle -als je aan je wifi twijfelt- is de pc direct via een z.g. ethernetkabel (meestal bij de router meegeleverd) aan te sluiten op je router. Gebruik daarbij een vrije internetuitgang achterop de router. Zie plaatje.

Is het Internet weer helemaal op zijn best? Dan is het zaak het wifi-gedeelte goed na te (laten) kijken.

 

8. Raadpleeg de service sites van je provider. In de meeste gevallen behandelen ze uitgebreid verschillende storingen aan je Internet- en WiFi verbinding. En laten ze uiteraard suggesties zien.

Probeer dergelijke suggesties uit, wie weet kan je het zelf hiermee oplossen.

Enkele servicesites van providers:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/storingen/

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/

https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/

https://www.kpn.com/service/internet/problemen.htm#/problemen-en-storingen/internet

https://www.xs4all.nl/wifiservice

 

8. Heeft dit allemaal niets opgeleverd? Zoek nu maar contact met je provider. Bij  de meeste providers kan je gratis bellen. Zij zullen je vragen om allerlei zaken te onderzoeken. Deze vragen kan je nu vlot(ter) beantwoorden omdat je de voorgaande stappen al hebt genomen.Als je er ook niet uitkomt met de klantenservice, vraag dan om de hulp van hun monteur. Deze is vaak gratis, maar vraag even naar de voorwaarden.

Enkele sites van klantenservices van providers:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/

https://www.xs4all.nl/service/waarmee-kunnen-we-u-helpen.htm

https://www.kpn.com/service.htm

 

VEEL SUCCES!